No a bylo rozhodnuto. Pořídil jsem si startovací set velikosti N. Rozložil doma na stole a jezdil. Ale co večer? Uklidit, neuklidit? A protože je člověk od přírody líný a navíc neustálým rozebíráním se „ničí“ kontakty kolejí a pak hledáte, proč vlaky nejezdí, tak jsem si vyrobil podkladovou desku z překližky. Měla spodek a vršek propojený vnitřními žebry, která konstrukci vyztužila. Zároveň se dovnitř desky vešlo trafo a ostatní věci potřebné k ježdění. Celá sestava se snadno přikryje víkem. Úklid je potom jednoduchý – desku strčíte pod postel nebo dáte na skříň. Odpadne tedy ta nejvíc nepříjemná práce – vše balit a zase stavět – grrr.
To byl začátek systému I-Track (I-Track System). Dnes se ta moje první deska jmenuje Start deska a vyrábí se ve více rozměrech. Start Desky se dají snadno spojovat vedle sebe a vytvoříte tak i rozměrnější kolejiště, které jde jednoduše „uklidit“.
Po týdnu mě malé kolejiště omrzelo a rozhodl jsem se postavit kolejiště větší. Věnoval jsem spoustu času hledání, jak se takové pořádné kolejiště dělá a začínal mě jímat děs. Co za konstrukce se dalo najít na internetu - různé lamino desky, OSB desky, extrudovaný polystyrén, řezat překližky a podpěry. K tomu robustní rámy, aby tu váhu těžkých konstrukcí unesly. Všude nepořádek, prach, piliny. Navíc jsem se nemohl zbavit pocitu, že ty internetové konstrukce se časem musejí kroutit a bortit. Takhle tedy ne!
Ale jak dál?
V naší firmě je konstrukce a výroba RC modelů letadel a lodí všech typů a velikostí můj denní chléb, takže jsem začal vymýšlet systém pro snadnou, rychlou a přesnou stavbu základů modelového kolejiště a kolejových tratí. Zjistil jsem, že jsou normy pro stoupání, šířku podloží atd.
Pro stavbu modelového kolejiště N jsem použil jsem stejný princip jako u původního malého panelu, ale již vylepšený mnoha detaily. Vznikla tak lehká a pevná sestava ze dvou samonosných základních desek spojených do tvaru „L“ 160x130cm. Výšku desek jsem udělal 160mm. Tak na tomhle už se dá stavět. Moje deska je oproti všem těm konstrukcím, co jsem viděl, velmi lehká a přitom neuvěřitelně tuhá a stačí ji uložit na jednoduchý rám po obvodu.
Velmi důležité je také „odhlučnění“. Koleje musíte podložit něčím, co absorbuje vibrace a hluk od projíždějícího vlaku, jinak budete nepříjemně překvapeni, jaký hluk dokáže udělat jedoucí vlak. Ten rachot dokáže zkazit dojem z celého vašeho výtvoru a případní návštěvníci pro kravál neuslyší nic z toho, co jim povídáte. Na tlumení vibrací a hluku jsem použil velmi kvalitní pěnový polypropylen. Pozor, to není polystyrén! Z tohoto materiálu jsou vyrobena nejen podloží kolejí, ale také náspy a nájezdy. Stavba díky hotovým dílům-nájezdy, náspy, kolejové podloží, postupuje velmi rychle – je potřeba pouze ostrý nůž a tavná pistole. U nádraží jsou desky podloží pod koleje na celé ploše – mají černou barvu, takže to i trochu odpovídá podloží kolejí. Potom si položím koleje přesně tak, jak chci a začnu lepit nájezdy a náspy pod kolejemi jeden za druhým, v obloucích použiji verzi Flexi (nájezdy a náspy s prořezy, které se dají tvarovat do oblouků). Pokud potřebuji koleje vést výš, tak náspy potřebné tloušťky použiji jako podložku a teprve na ně lepím další nájezdy a náspy. Jde to velmi rychle a díky tuhosti materiálu nepotřebuji nic vyztužovat. Kolejiště N jsem měl postavené za víkend (něco přes 20 metrů kolejí) – jezdil jsem za 2 dny! Zbývá jen dodělat krajinu.
Užíval jsem si ježdění několik týdnů a také stavbu budov a instalaci točny.
Modely Vlaků v Měřítku N jsou krásné, ale všechno je malé a člověk, aby měl pořád brýle.
Rozhodl jsem se získané zkušenosti posunout trochu dál a přejít na – H0. Vše je větší a je mnohem lépe vidět. Musíte mít ale také mnohem větší prostor pro modelové kolejiště.
Tady už jsem musel začít trochu více plánovat. Základní desky dostaly pořádné rozměry – dá se z nich poskládat libovolně velké kolejiště prakticky bez omezení. Rámy pod základní desky jsou vyrobeny z hoblovaných latí 40x40mm přesně podle půdorysů základních desek. Desky se k rámu uchytí jednoduchými zámky v rozích. A pak už se postupuje stejně jako jsem popsal dříve. Na základní desku položíme kolejové 5 mm podloží tlumící hluk pro všechny plánované koleje, nájezdy, náspy, atd. Pro vedení tratí ve větší výšce nad základní deskou a také pro překonání výškových rozdílů jsem kromě nájezdů vymyslel ještě systém obloukových a rovných překližkových segmentů. Jejich tvary odpovídají běžnému kolejivu, u oblouků jsou dodrženy běžné poloměry. Segmenty jsem navrhl jak jednokolejné, tak dvoukolejné. V požadované výšce jsou segmenty ukládány na sloupky. Sloupky jsou, jak jinak, opět z překližky a mají promyšlenou konstrukci zajišťující jejich stabilitu a možnost téměř libovolného nastavování. Celý I-Track System je stavebnice a vše do sebe přesně zapadá.
Základní desky a skrytá nádraží mají v sobě také „držáky“ kabeláže a ukládací prostory. Veškeré ovládání je skryto v útrobách desky. Do základních desek s výškou 160mm snadno uložíte ovládací tablet, ovládání světel, točny, semaforů apod. U některých velikostí základních desek lze pro uložení elektroniky a ovládacích prvků použít výsuvné držáky. Když chcete jezdit, držáky jednoduše vysunete a ovládací elektronika je pohodlně přístupná. A když skončíte s ježděním, držáky zasunete dovnitř desky. Nic nepřekáží a jsou chráněny proti prachu. Na boky základních desek a základních desek se skrytým nádražím lze upevnit boční krycí desky. Ty jsou buď průhledné nebo bílé neprůhledné, upevňují se snadno pootočením jednoduchých zámků.
Naše firma se zabývá výrobou RC modelů letadel a lodí od roku 1990. Máme profesionální technologické vybavení – laserové řezačky, laserové 3D tiskárny, CNC frézky a řezačky a veškeré technologické vybavení pro zpracování plastů, laminátu, dřeva a papíru. I-Track System jsme zařadili do našeho výrobního programu. Vyrábíme standardní prvky systému I-Track a stále doplňujeme další nové segmenty, aby byl celý systém I-Track dokonalá stavebnice použitelná pro každého modeláře i toho nejnáročnějšího. V našem výrobním programu jsou i moduly pro systémy Fremo.
Náš I-Track System usnadní modelářům stavbu základu kolejiště jakéhokoliv rozměru a mohou si tak stavbu opravdu užít namísto shánění materiálu, kreslení, řezání, podkládání a uklízení pilin, třísek a prachu.
A výhoda našeho I-Track systému? Nepotřebujete žádné super pevné rámy. Základní desky jsou díky své prostorové konstrukci lehké a rámy k nim dodáváme jako stavebnici. Nepotřebujete drahé nástroje na řezání, vrtání, broušení. Během stavby kolejiště ze systému I-Track se výrazně omezí množství případných pilin nebo prachu. Nemusíte se trápit výrobou komplikovaných podložek kolejí a řezat jejich tvary z překližky nebo dřevotřísky. Na oblouky použijete buď typové překližkové segmenty, nebo si je naohýbáte z Flexi nájezdů a náspů. Základ kolejiště včetně pokládky kolejí vyrobíte snadno a rychle a budete brzo jezdit s modely vlaků. A zbude vám více času a energie na tvorbu krajiny a dalších detailů vašeho modelového kolejiště. Dodáváme i sady pro stavbu typového kolejiště. Nemusíte nic vymýšlet a plánovat – stačí vše jenom sestavit. Všechny rámy se základními deskami se skládají vedle sebe jako moduly, které jsou k sobě přišroubované. A pokud se budete stěhovat, vaše kolejiště jednoduše rozdělíte na jednotlivé moduly a přestěhujete.
Veškeré potřebné informace najdete na I-Track-system.com
Níže ve fotogalerii moje první N kolejiště.